Заняття

В гостях у казці
Мета: продовжувати збагачувати знання учнів усною народною творчістю; знайомити учнів з поняттям «народна казка» та «авторська», класифікацією казок за сюжетом; вчити розуміти зміст, поважати  добро і правду, боротися зі злом і кривдою; розвивати пам’ять, логічне мислення, кмітливість, вміння передавати свої думки в розмові, спостережливість, уміння висловлювати свою думку; виховувати ціннісні моральні якості; виховувати любов до книг, бережне ставлення до них.
Обладнання. Ілюстрації до казок, сигнальні картки, мішечок, предмети з казок.
                                                           Хід заняття
Казки люблять і дорослі і діти. Що ж таке казка?
Добра, мудра, чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти, i дорослi. Казки бувають рiзнi: довгi i короткi, веселi, чарiвнi, написанi автором або складенi народом. Проте у всiх казок є одна спiльна риса — мудрiсть. І особливо це проявляється у народнiй казцi. Ми з вами знаємо багато чудових українських народних казок. Дiйшли вони до нас завдяки талановитим оповiдачам, яких так багато було колись в Українi, та сумлiнним збирачам народного фольклору
Казка - це твір, пов'язаний з усною народною творчістю, з особистої фантазією людини, ідеєю автора. Створювалася казка з метою розваги і виховною метою. Казка вчить доброті, чесності, сміливості, працелюбності та інших позитивних якостей. Улюбленими героями казок були і залишаються на Русі: Іван царевич, Іван Дурень, Василиса Прекрасна, Василина Премудра і т.д. Злі герої - Баба-Яга, Кощій Безсмертний, Змій Горинич.
Казки бувають різні: про тварин, побутові казки, чарівні... Словом це чарівний світ, що розповідає про те, що краще бути добрим і чесним. Читаючи, слухаючи, читаючи казки, ми відчуваємо почуття туги, радості...
Казка - це диво! Ви згодні зі мною?
Діти! Сьогодні ми здійснимо подорож чудовою країною.
- Що полюбляють слухати на ніч маленькі діти?
- Де відбуваються надзвичайні пригоди?
- Де говорять людською мовою звірі,птахи,дерева та трава,струмочки та вітер?
- Де відбуваються дива та чудеса?
Так, це все відбувається казках. 
- Скажіть ,як можна одним словом назвати казки «Ріпка», «Колобок», «Рукавичка»?
- Правильно,народні казки. Вони бувають українськими,російськими,німецькими…
А «Попелюшка», «Кіт у чоботях», «Снігова королева»?Звісно,це авторські казки.
- Читання вірша учнями
         Існує книг багато на землі.
         Вони цікаві, мудрі, гарні.
         Та кожен з нас, дорослий чи малий,
         Всяк казочку читати полюбляє.
         
         Казка – це світ чарівний та незвичний,
         Казка – це диво, сповнене краси.
         Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,
         Це справді свято, радість для душі.
          
         У казці звірі мову мають,
         Дерева розмовляють, мов живі.
         Добро і правда завжди зло долають,
         Тому і люблять казку діти всі.


         Мудра казко, казко-чарівнице,
         Ти даруєш ласку, вчиш ростить пшеницю.
         Поведи нас за собою
         В світ прекрасний і чудовий.
         
         Казочко, казочко, ти приходь до нас,
         Завітай любесенько у наш 2 клас.
         В країну казок підемо я і ти,
         У казці всім цікаво побувати.
          Там вірних друзів можемо знайти,
         І з ними хочемо ми грати.
         Отже, давайте розпочнемо нашу подорож.


1 Зупинка «Упізнай казку за уривком»?
1)    «Приходь, кумонько, приходь лебедику, чим зможу – тим і пригощу!» (Н.к. «Лисиця та журавель»)
2)    «Я піду по дрова, а ти нікому дверей не відчиняй» (Н.к. «Лисиця та Півник»)
3)    «Нічого я не пила і не їла» (Н.к. «Коза-дереза»)
4)    «А лисичка наскидала рибки з воза, а сама зіскочила та й ласує» (Н.к. «Лисичка-сестричка і вовк-панібрат»)
5)    «От не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого не буде» (Н.к. «Язиката хвиська»)
2 Зупина «Загадки казкових героїв»
Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.
Казка 1 «Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» ( Колобок , «Колобок»)
Казка 2 «Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… » (Яйце , «Курочка-Ряба»)
Казка 3 «Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…» (Червона шапочка, «Червона Шапочка»)
Казка 4 «Відверто кажучи, неприємно, коли тебе взуває Кіт. Бо в нього кігті. Він іздряпав і розірвав усі мої устілки. Я, звичайно, розумію, що уся ця біганина заради хазяїна, але дуже вже боляче…» (Чоботи, «Кіт у чоботях»)
Казка 5 «Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка»)
Казка 6 «Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді… Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він й не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?..» (Золотий ключик, «Пригоди Буратіно»)
Казка 7 «Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку»)
Казка 8 «Ви гадаєте мені приємно жити з такою хазяйкою? Моя біда(а можливо й не біда) в тому, що я не можу брехати. Завжди їй всю правду розповідаю, за це мені й дістається: вона або кричить на мене, або кидає, або погрожує, що розіб'є. Але коли їй подобається, що я кажу, вона погладжує мою ручку і довго-довго дивиться у мене…» (Дзеркало, «Спляча красуня»)
3 Зупинка  «Телеграма від казкового героя»
На наше заняття повинно було прийти багато казкових героїв, але, нажаль, не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але ви знаєте все про казки. І зараз розкажите нам від кого ж телеграми. Учні по черзі виходять,беруть телеграму і зачитують її
1) - Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце. ( Івасик-Телесик)
2) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидке каченя )
3) – Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися. ( Лікар Айболить )
4) – Дуже засмучена, мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу. ( Курочка Ряба )
5) – Прибути до вас не можу. Мене викрала Лиска. ( Півник )
6) – Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати. ( Коза –Дереза )
7) – Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці. ( Вовк-панібрат
8) – Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжників. ( Падчерка )
4 Зупинка «Чи уважний ти читач ?»
Ваше завдання назвати казку, в назві якої є число. «Вовк і семеро козенят» «Троє поросят» «Білосніжка і сім гномів» «Про три гроші» «Дев’ять братів сіроманців» «Про царівну та сім богатирів» «Алі-баба і сорок розбійників» «Три горішки для Попелюшки» «Десять братів і сестриця Галя» «Дванадцять місяців» «Три міхи хитрощів»
5 Зупинка «Чарівний мішечок»
Учні по черзі витягують предмети із мішечка, називають цей предмет і в якій казочці він зустрічається.- Горіх («Три горішки для Попелюшки») - Яблуко («Срібне блюдечко і наливне яблучко») - Шкарлупа від горіха («Дюймовочка») - Дзеркало («Білосніжка») - Рибка («Казка про золоту рибку») - Колобок («Колобок») - Рукавиця («Рукавичка») - Шапочка («Червона шапочка») - Колосок («Колосок») - Молодці ,дітки! Чудово справились із завданням!
6  Зупинка «Фізкультхвилинка»

7 Зупинка «»Назвіть героїв казок або казку на певну літеру»
Б-Буратіно, Базіліо, Баба-Яга…
К-Карабас, Коза-Дереза, «Кіт у чоботях»..
М-Мауглі, мати, мачуха, Мауглі...
8 Зупинка «Прочитай прислів я»
У прислів ї переплуталися усі слова,і ваше завдання відновити текст
-щось,та,Казка-,зрозумій,вигадка,повчальне,ній,в.(Казка-вигадка,та в ній щось повчальне зрозумій)
-багато,Маленькі,розуму,дають,казки.(Маленькі казки дають багато розуму)
-читає,Хто,знає,багато,багато,той.(Хто багато читає той багато знає)
9 Зупинка «Швидкісний потяг»
У цьому завданні вам необхідно швидко називати другу частину імені відомих казкових героїв: Кіт (у чоботях, Леопольд, Матрос кін), тато (Карло), дід (Мазай, Мороз), Баба (Яга), крокодил (Гєна), Вінні (Пух), Соловей (Розбійник), Червоний (Капелюх), Муха (Цокотуха), поштар (Пєчкін), дядя (Федір), стара (Шапокляк), домовик (Кузя), черепаха (Тортила).
10 Зупинка «Упізнай казку за ілюстрацією»
( демонструються кольорові ілюстрації)
11 Зупинка «Намалюй Колобка»
У казках завжди є гумор.Ваше завдання дещо незвичне.Вам необхідно намалювати Колобка. Але не у звичайний спосіб,що було б дуже легко.Обличчя казкового героя потрібно намалювати із заплющеними очима.(Учні із заплющеними очима малюють Колобка).
«Відгадування загадок.»
1.      Хто с хвостиком і з вушками?
        В кого лапки з подушками?
        Як ступа, ніхто не чує,
        Тихо, крадучись, полює. «Кіт у чоботях» Ш.Перро)
2.      До школи прямує хлопчик дерев’яний.
        Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
        Відома ця книжка тобі, чи не так?
        В пригодах яких побував цей хлопчак?«Золотий ключик» О.Толстой)
3.      Має клешні й довгі вуса
Я і сам його боюся,
Бо щипає мов гусак.
Ну а звуть щипаку…           (Рак «Зайчикова хатка»)
4.      Хоч у нього й шуба є,
Та як холод настає
Він не їсть тоді, не п’є
А у лігво спать лягає.
                                         (Ведмідь)
«З якої казки?»
1.  «Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…»( «Ріпка»)
2.  «Я не пила , я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку…» («Коза-дереза»)
3.  «А мишка бігла, хвостиком зачепила, яєчко покотилося, впало та й розбилося.» («Курочка Ряба»)
4. «Уліз ведмідь – семеро стало…» («Рукавичка»)
5   У якій казці дівчинка випила випила з пляшки невідому рідину і зменшилась у розмірі?
(«Аліса в країні чудес».)
6. У якій казці принцеса вкололась гострим предметом, що після цього трапилось?
( У казці «Спляча красуня» принцеса вкололась веретенцем і заснула на сто років.)
7.  Один смішний чоловік може гратися на балконі, перехилятися через підвіконня, навіть жити на даху. Хто це і з якої казки?
( Карлсон з казки «Карлсон, що живе на даху».)
Я пропоную вам пограти у цікаву гру. Всі ви добре знаєте казку про Попелюшку.А умови нашої гри такі: якщо я вірно назву героя , який є в цій казці, то ви плескайте в долоньки ,а якщо ні – то ви мовчіть. Згода? Слухайте уважно! Принц Король Солдат Попелюшка Баба Яга Королева Гуси-лебеді Добра Фея Соловей-розбійник Кучері Злі сестри Чорт Дід Дідова дочка Зла мачуха Кришталевий черевичок.  Конкурс «Відгадай назву казки»-Я проказую перші слова з назви казк,. а ви відгадайте її назву. «Іван –Царевич і …» (сірий Вовк) «Сестриця Оленка і…»(братик Іванко) «Царівна-…» (Жаба) «Микита…»(Кожум’яка) «Лисиця і…» (Журавель) «Гуси-…» (Лебеді) «За щучим …» (велінням) «Білосніжка і…» (сім гномів) «Сказка о царе…»(Салтане)
Гра « Виправ помилки у казці» 1.«Жила-була на світі дівчинка. Звали її Зелена Шапочка. Покликала її тітонька і попросила : -Піди до дідуся і віднеси йому футбольний м’яч і кеди. -Добре!- сказала Жовта Кепочка , узяла булочки і пішла».2.»Жила- була Коза. І було у неї семеро гарненьких маленьких кошенят. Одного разу зібралась вона до лісу і говорить своїм пухнастим діточкам: -Кошенята мої, піду-но я на ставок,наловлю для вас рибки. А ви будьте пильні!»
Підсумок уроку  — Час повертатися додому. Для того щоб допомогти машиністові швидше нас довезти, відновіть прислів’я, у яких загублено кінцівки. Це додасть швидкості потягу!
• Казка вчить, як. (на світі жить).
• Без труда. (нема плода).
• Де сила не візьме, там розум. (допоможе).
їхав потяг наш невпинно Із казкової країни.
Там живуть герої чемні,
Добрі, ввічливі! Напевно,
Ви такими будете,
Поради не забудете.
Підсумок заняття
От і прийшов час завешувати нашу подорож.   Скажіть,а як же самим потрапити до країни казок? Читати! Під шелест сторінок ви перенесетесь у казковий світ. Вивчайте казки! Казка —це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки, притчі... Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жити  Казка – наче той горіх. Ти попробуй розкуси – Знайдеш стільки в нім краси.
Стільки мудрої поради,
Стільки вигадки і правди!




ВІКТОРИНА ”У ЦАРСТВІ ЖИВОЇ ПРИРОДИ”


Мета: формувати в учнів пізнавальний інтерес;поглибити, розширити знання дітей про природу, про вплив поведінки людини на природу; виховувати любов до природи.


Обладнання: Плакат-галявина, кольорові квіточки, назви зупинок, надруковані слова назви тварин у конвертах, ребуси, запис пісні “ Звіробіка”, торбинка із бочечками, сигнальні картки 3-х кольорів.


Хід заняття
Вихователь:
-  Сьогодні ми зібралися тут на вікторину. Це буде подорож до «Царства живої природи». А щоб не заблукати,ми будемо подорожувати за окремим маршрутом. А що це за зупинки,ви дізнаєтеся у ході подорожі.


(На дошці закріплені назви зупинок: Кмітливих. Винахідливих. Метаграми. Звіробіка. Заморочки із бочки.)


Усі діти групи об’єднані у команди за кольорами: червоний, синій, зелений.


- Відповідати на запитання буде кожна команда по черзі, але інші команди теж обдумують завдання і, якщо знають відповідь, піднімають сигнальну картку. Хто першим підніме картку, той матиме першочергове право відповісти і отримати бал, у тому разі, якщо команда, якій адресувалося питання відповіла невірно. Кожен бал – це квіточка відповідного кольору, яку я “садитиму” на галявину.


У команді діти обирають капітана, оратора, сигнальника й писаря.


1. Зупинка “Кмітливих “.


- Відгадайте загадки:


1.  Золотисте ситечко
Покотилось в літечко
Загляда в віконечко
Наче справжнє сонечко. (Соняшник.)


2.  Хто хвіст залишає,
А від ворога втікає. (Ящірка.)


3.  Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в них він не зимує. (Ластівка.)


4.  Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька,
Не звірятко - просто диво,
Невгамовне, пустотливе


Вгору-вниз, на гілку, з гілки.
Хто це буде, діти? (Білка.)
                
5.  На городі молода
Пишні коси розплела,
І зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза.)


6.  З-під снігу цвіт з’явився,
Прокинувся від сну.
І запросив усіх він
Зустрінути весну.   (Підсніжник.)


7.  Хати не будую,
Не мажу, не квітчу.
На гілці ночую,
Людям роки лічу.  (Зозуля.)


8.       Хто на собі ліс носить? (Олень)


9.       Повзун повзе, на базар голки везе. (Їжак)


( кріплення квіточок на “галявину“.)


2. Зупинка “Винахідливих”.


- Оберіть у своїй команді самого артистичного і винахідливого представника. Його завданням буде показати за одну хвилину 5 тварин своїй команді за допомогою пантоміми. Одна вгадана тварина -1 бал (одна квіточка на “галявині”).


(Діти обирають конверти із назвами тварин.)


1). Чапля, заєць, пінгвін, мавпа, риба.


2). Їжак, жаба, кенгуру, собака, змія.


3). Лисиця, олень, ведмідь, хом’як, кіт.


- Додатковий бал отримує команда,що впоралася швидше ніж за хвилину.


( кріплення квіточок на “галявину“.)


3. Зупинка “ Метаграми“.
Я тваринок гарно знаю, метаграми розгадаю» (розгадування метаграм)


● Не цвірінькає — співає,
Жовто-чорне пір'я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після «С» як замість «и»
Букву «У» напишем ми,
Будем мати запашну,
Гарну ягоду смачну. (Синиця суниця)


● До мене можна з річки допливти.
Мене дівчина може заплести,
Дід як знаряддя — на плечі нести,
«К» спереду відкинеш — полечу,
Почуєш тільки, як я задзижчу. (Коса — оса)


● Гуде собі, літає,
З квіток нектар збирає,
А якщо «Дж» зітерти, —
Вмить стане одяг жерти. (Джміль — міль)


● На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть —
Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)


● З «Л» твердим — рудий, хвостатий,
З «Л» м'яким — густий, листатий. (Лис — ліс)


● Я з «М» літаю в зграї,
Бо я мала комаха.
А з «Д» мене в сараї, —
Приб'ють до планки. (Мошка — дошка)


● «К» відняти, «Соб» додати —
Стане гавкати й скавчати.
«Соб» на «К» як замінити —
Буде на водоймах жити. (Собачка — качка)


● У воді я проживаю,
Кого хочу — всіх щипаю.
А коли з кінця читати —
Стану птахом я кричати. (Рак — «кар»)


● Що за диво-буква! Так,
З «С» — я риба, а з «Ф» — птах. (Сазан — фазан)


● В цифрі «сім» букву змініть,
Тоді в воді його ловіть. (Сім — сом)


● Тече річка-невеличка,
У Прип'ять впадає,
Як додати до неї «В» —
Повзти починає. (Уж — вуж)


● Люблять нас усі збирати
Після дощику в ліску,
А як букву «Г» відняти,
Будем плавати в ставку. (Гриби — риби)


Після кожної відповіді діти розповідають, що вони знають про певну тварину.
( кріплення квіточок на “галявину“.)
4. Зупинка “Звіробіка”.
Фізкультхвилинка з музичним супроводом.


5. Зупинка “Заморочки із бочки”.


Діти, ви довели, що багато чого можете, але ваші знання про природу ми ще перевіримо.


Ця торбинка незвичайна


Зовні вона дуже гарна


У ній є маленькі бочки,


А в тих бочках - заморочки.


По одному представнику від кожної команди дістають із торбинки по дві бочечки із завданнями: дати відповідь на питання, або продовжити речення. Про готовність відповідати команди сигналізують картками.


-  Чому не можна шуміти у лісі навесні?


-  Ви побачили гніздо пташки. Як його зберегти?


-  Птахи дуже корисні,бо вони…


-  Коли я піду до лісу,то не буду…


-  У моєї подруги день народження. Вона дуже любить конвалії. Я подарую їй…


-  У лісі ти знайшов поляну з грибами. Мабуть, вони отруйні. Треба … . Чому?


6. Зупинка ”Всезнайки”.


- На столах кожної команди по 4 чистих аркуші. Треба записати на них відповіді до наступних завдань і показати запис по команді. Бали отримають усі команди, які напишуть правильні відповіді.


· Це могутній хижий птах. Розмах його крил становить 2 м. В Україні зустрічається лише в Карпатах. Живиться дрібними тваринами і птахами, на яких  спритно полює. (Орел-беркут.)


· Птах досить великий, маса деяких особин досягає 15кг. Його називають провісником весни за приємний голос, що він подає, повертаючись із теплих країв. Відлітають ці птахи – ключем. (Журавель, лелека.)


· Тварина-савець чудово пристосувалася до життя серед морських просторів. Тіло обтічне, торпедовидне. Мордочка видовжена, голова плавно переходить у тулуб. Шкіра еластична, гладенька. Тварина відновлює і вловлює звукові сигнали. В Україні зустрічається у Чорному морі. (Дельфін.)


· Це найбільший за розмірами дикий звір в Україні. Довжина його тіла-3м, висота - 2м, маса - до 1000кг.Голова велика з короткими рогами. Тіло вкрите шерстю. (Зубр.)


Після демонстрації написів на дошку вивішуються фото тварин.


-Діти, що вам відомо про цих тварин?(Відповіді дітей.)


- Що їх об’єднує? (Вони занесені до Червоної книги України.) - Що це за книга?  (Демонстрація книги.)


- Це книга незвичайна. Вона ніби звертається до людей зі словами: “Зупиніться! Подумайте, що виробите і до чого це призведе! “ Вона ніби попереджає кожного, хто візьме її до рук, що необхідно звернути увагу на ті види, які занесені до неї. Вони не можуть зберегтися і вижити без захисту з боку людини.


- Отож, закінчився останній конкурс. Журі оголошує за нього бали. (На “галявину” чіпляється відповідна кількість квіточок.)


- Підрахувуємо загальну кількість балів за вікторину.


Підсумок вікторини


Яка гарна і заквітчана наша “галявина”! Ви довели, щознаєте і любите природу. Природа чарує нас своєю красою. Вона викликає радість, здивування, а іноді смуток. Природа дарує нам продукти харчування, допомагає зміцнити здоров’я. Людина - частина природи. Природа потребує нашого піклування. Берегти природу – значить берегти життя.


Все на землі нам треба берегти  
І птаха, й звіра, і оту тваринку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті, ти лише її частинка.
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави,
Я скажу їй: зеленій, живи!
Коли лісом буду я іти.
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,

Щоб віки жили у мирі й щасті.