1. Основні психологічні причини
виникнення
труднощів адаптаційного періоду:
труднощів адаптаційного періоду:
•
недорозвиненість мовлення;
•
надмірно емоційний характер спілкування з дитиною в
сім'ї;
•
несформованість звички виконувати вимоги дорослих і
дотримувати певні правила поведінки;
•
побоювання, недовіра до школи внаслідок неправильної
орієнтації з боку батьків.
2.
Зацікавте дитину школою. Викличте бажання навчатися,
розповідайте про школу позитивно, не залякуючи невдачами.
3.
Привчайте дитину до самостійності, тоді їй легше буде
адаптуватися до шкільних умов. Нехай дитина сама складає свої речі, прибирає
іграшки, упорядковує своє робоче місце.
4.
Важливо навчити дитину ввічливого спілкування з
незнайомцями.
5.
Значну увагу приділяйте розвитку мислення дитини,
зокрема діалогічного. Читайте дитині, просіть переказати прослухане, придумати
своє продовження розповіді, вивчайте напам'ять вірші, скоромовки, загадки,
учіть висловлювати та відстоювати свою думку, переконання. Грайте у мовленнєві
ігри.
6.
Будьте вимогливими, але й справедливими до дитини.
7.
Не виявляйте у присутності дитини своїх переживань щодо
майбутнього навчання в школі. Навпаки, демонструйте радість із приводу вступу
до школи, упевненість у тому, що там на неї чекають доброзичливі вчителі,
цікаві знання, приємні товариші.
Завжди
пам'ятайте: самопочуття дитини та успішність її адаптації до школи значною
мірою залежить від вас, шановні батьки!
__________________________________________________________
«РОБОЧЕ МІСЦЕ ШКОЛЯРА»
Кожній
дитині необхідно мати постійне робоче місце. Раціонально обладнаний куточок
сприяє зосередженості, а звичка підтримувати в ньому порядок виховує
охайність та почуття відповідальності.
Для учнів
бажано виділити окрему кімнату. Якщо така можливість відсутня — затишне місце
біля вікна. Стіл ставлять так, щоб світло падало ліворуч. Основна вимога до
обладнання робочого місця — меблі повинні відповідати зросту школяра. Висота
стільця має бути такою, щоб нога всією ступнею торкалася підлоги, висота стола
— 55-65 см
(для дітей зростом 120-150 см).
Якщо в сім'ї
декілька школярів, то робоче місце слід обладнати для кожного окремо. Безпосередня
близькість робочих міць розпорошує увагу дітей, тому доцільно, щоб вони
знаходилися поблизу і водночас ізольовано. Тоді кожен може займатися своїми
справами.
Одне з
найважливіших питань в обладнанні робочого місця — забезпечення правильної пози
школяра під час сидіння. Учень має сидіти глибоко на сільці, спираючись
попереково-кряжовою часиною хребта на спинку. Голова — у вертикальному
положенні або дещо нахилена вперед (під кутом не більше ніж 15 градусів). Тулуб
теж нахилений уперед, передпліччя вільно лежать на столі. Плечовий пояс
розміщений горизонтально. Ноги повною ступнею спираються на підлогу чи
підніжку.
Відстань від
очей до предметів, що розглядаються, має становити 30-35 см. Верхню частину книги
необхідно підняти за допомогою підставки.
Вам,
батькам, корисно перший місяць посидіти з дитиною не поруч, а поблизу.
Подбайте, щоб малюк не відволікався під час роботи, правильно поклав книжки,
зошит, не сутулився, сидів у зручній позі.
Важливо
привчати дитину до порядку на робочому місці.
Як домогтися
виконання дітьми цих вимог? Умова одна: не шкодуючи часу, привчайте малюка
виконувати те, що вимагаєте від нього. Син чи донька запам'ятають це досить
швидко тоді, коли дорослі щоразу й завчасно реагуватимуть на їх вчинки. Важливо
похвалити дитину за кожен, навіть незначний успіх: «Ти сьогодні значно краще
тримаєш ручку і сутулишся менше. Молодець!»
_______________________________________________________
«ДЕСЯТЬ ПОРАД ІЗ ВИХОВАННЯ МАЛЕНЬКОГО ЧИТАЧА»
1. Читайте своїй
дитині скрізь і завжди: листівки, інструкції на коробках, в машині або під час
чекання прийому в поліклініці, на відпочинку тощо
2.
Доки дитина росте,
показуйте їй малюнки та збірки оповідань. Кольори і форми вразять її, а
слухання сприятиме виникненню бажання самому прочитати.
3.
Регулярно відвідуйте
бібліотеку. Дозволяйте дітям обирати книги самостійно.
4.
Читання перед сном повинно
стати регулярною сімейною традицією. Якщо для читання обрані правильні книги,
то навіть старшим дітям буде цікавим читання вголос.
5.
Пам'ятайте про поезію!
Короткий вірш — це найкращий спосіб привернути увагу дітей на деякий час.
6.
Заохочуйте дітей до читання
вголос в той час, коли ви готуєте, прасуєте, шиєте, перете білизну.
7.
Використовуйте телебачення,
щоб привернути увагу до читання.
8.
Тримайте вдома безліч
матеріалу для читання. Зберігайте дитячу літературу на нижніх полицях, щоб
діти могли її легко дістати.
9.
Нехай ваша дитини побачить
вас за читанням. Розмовляйте стосовно того, що ви читаєте.
10. Даруйте книги дітям. Цим ви даєте зрозуміти, що книги особливі.
_______________________________________________
«ЯК РОЗВИНУТИ САМОСТІЙНІСТЬ У ДІТЕЙ»
Людина не може бути вільною, якщо вона не самостійна.
М. Монтессорі
1.
Визнайте особистість дитини
та її недоторканість.
2.
Сприяйте формуванню
адекватної самооцінки. Людина з низькою самооцінкою постійно залежна від чужої
думки.
Формування
самооцінки дитини залежить від оцінювання її батьками, тому що в цьому віці дитина
ще не вміє оцінити себе сама.
3.
Залучайте до реальних справ
сім'ї. Можна проводити міні-наради за участю всіх членів родини, спільно
планувати сімейні справи.
4.
Розвивайте силу волі
дитини. Навчайте сміливості, витривалості, терплячості; учіть докладати
зусилля для досягнення мети.
5.
Навчайте планувати.
Складайте план дій. Велику і складну справу вчіть розподіляти на конкретні дії.